תחומים בהם השיטה עוזרת

 

 

 

 

בעלי כישורי קריאה, והישגים טובים

לומדים אשר דוחים שוב ושוב ביצוע משימות ועבודות, נאמר עליהם שהם עצלנים או איטיים

לומדים שלוקח להם זמן ארוך ולעיתים בלתי סביר להכין את משימותיהם

לומדים המתלוננים על כאבי ראש, מאמץ, עייפות הן בעת ביצוע משימות לימודיים והן כשהם לא מבצעים את המשימות

נמנעים מקריאה לשם הנאה

בעלי תוצאות נמוכות במבחנים הנמדדים בזמן, חושבים שציוניהם נמוכים יחסית ליכולות שלהם או להשקעה שלהם

קוראים סיכומים בלבד ולא את החומר עצמו

מוצאים שקל להם יותר ללמוד מהאזנה מאשר מקריאה

נאמר להם שהם לא מתאמצים מספיק, ושאם רק יתאמצו קצת יותר יגיעו להישגים טובים יותר

 

 

דיסלקציה דיסגרפיה וקשיי למידה

רבים מהילדים והמבוגרים אשר מתקשים בעיבוד נתונים מאובחנים בטעות כבעלי דיסלקציה. אלו יכולים להיעזר בשיטת אירלן.

קיימות סיבות רבות לדיסלקציה וקשיים בקריאה. לעיתים נוטים לחשוב שהם אינם יודעים לקרוא כלל ומלמדים אותם שוב ושוב לקרוא. לעיתים קרובות מסתבר שהם שולטים בקריאה. רק שכשאותיות קופצות, זזות או מעלמות או כשהכתוב נראה כמו נמלים זוחלות על פני הדף,  הקריאה הופכת למשימה בלתי אפשרית עבורם שיטת אירלן יכולה לסייע.

קשיי קריאה שמקורם בקושי בעיבוד חזותי, מקורם איננו בחוסר שליטה בעיצורים או הברות או אוצר מילים. לעיתים קרובות הקשיים מופיעים באור בוהק, אור ניאון, ניגודים של שחור על לבן. עבור אלו המתקשים בעיבוד חזותי הכתוב על הדף עלול להיות לא ברור, בלתי יציב או לא נוח.

דוגמאות לעיוותים אותם עלולים לראות בעלי קשיים בעיבוד חזותי – קיימים עיוותים נוספים אותם מתארים אנשים

מחקרים מצאו ש – 46% מהילדים והמבוגרים המתקשים בקריאה, או בקשיי למידה  המקור הוא קושי בעיבוד חזותי. תופעת אירלן יכולה להיות הסיבה הבלעדית לקשיים אלו או חלק מהקושי, שילוב של תופעת אירלן וקשיים נוספים.

התאמת שקפים ובהמשך עדשות מסננות צבע מותאמות, מהווה פתרון לקשיים אלו. השימוש בעדשות אירלן איננו מבטל את חשיבות הוראת מיומנויות הקריאה ואימון בקריאה. ישנם ילדים ומבוגרים החסרים מיומנויות של קריאה והבנת הנקרא כיוון שלא רכשו אותם בעקבות קשיים בעיבוד חזותי. יחד עם זאת, כשהכתוב ברור יותר, יציב וקיימת נוחות בתהליך הקריאה,  המתקבלים באמצעות מסנני הצבע (עדשות) של אירלן מתקיימים התנאים להצלחה.

מגוון של קשיים עלולים להתפתח כתוצאה של ראיית עיוותים של האותיות והשורות על דף כתוב
ו/ או עיוותים בראיית הסביבה. תפיסה ירודה עלולה להשפיע על הקריאה, כתיבה, איות, העתקה, קריאת תווים, עבודה מול מחשב, נהיגה,  ביצועיים ספורטיביים, חוסר נוחות באור ניאון, ובמגוון תחומים נוספים בחיים. קצב הקריאה, נוחות, שטף, מעקב, הבנה, תשומת לב וריכוז, הם כולם תחומים בהם אנשים עם קשיים בעיבוד חזותי חווים.

ילדים ומבוגרים עם הקשיים בתחומים שלהלן יכולים להיעזר בשיטת אירלן:

קשיי קריאת הכתוב על דף לבן –  ילדים ומבוגרים שאינם יכולים לקרוא ברצף פרקי זמן (כל אחד לאורך זמן אחר) וחייבים לבצע הפסקות במהלך הקריאה או מעדיפים לקרוא טקסטים קצרים. קריאה מדף לבן איננה נוחה ולעיתים נדרשת קריאה של מספר פעמים על מנת להבין. הדף הלבן עלול להיות בוהק, או מתחרה עם הכתוב השחור, גורם לכתוב להיות בלתי ניתן לקריאה. קשיים עלולים להתרחש גם עם מספרים ותווים מוסיקליים.

קריאה בלתי יעילה – ילדים ומבוגרים המתקשים לקרוא כתב מודפס, מספרים כיוון שהכתוב איננו ברור, לא יציב על הדף. האותיות או השורות עלולות להיראות כפולות, לזוז על הדף, להיעלם, לקפץ, להתאחד, נוצר קושי במעקב. רבים מהם לא ראו מעולם את הכתוב ברור ואינם מודעים שהדרך שבה הם רואים את הכתוב איננה ברורה ויציבה. הם חושבים שכולם רואים את הדף כפי שהם רואים אותו ולכן אינם מספרים על הקשיים שהם חווים.

קצב קריאה איטי – ילדים ומבוגרים החווים קשיים במעקב אחר הכתוב, קצב קריאה איטי, קריאה של מילה אחר מילה, או חוסר יכולת לקרוא במהירות רבה יותר. לעיתים הם משתמשים באצבע או בכל חפץ אחר למעקב בזמן קריאה.

קשיים בתשומת לב, קשב וריכוז – קשיים בקשב וריכוז בזמן קריאה, או עבודה במחשב  – המקור יכול להיות תופעת אירלן. לאדם יכולים להיות קשיים לבצע את המשימה, צריך ליצור הפסקות, נעשים חסרי מנוחה, מתוחים או עייפים בזמן קריאה, למידה, או ביצוע של משימות חזותיות.

מתח או עייפות – אלו החווים חוסר נוחות. נעשים עייפים; סובלים מכאבי ראש ומיגרנות; ישנוניים, חשים סחרחורת; חרדה; עצבנות; או מתקשים להישאר ממוקדים. בפעילויות חזותיות.

רגישות לאור – ילדים ומבוגרים שאינם אוהבים אורות ניאון ומעדיפים אור עמום ולעיתים אף חושך מוחלט על מנת להרגיע את התחושות המועצמות. לשמור על קשב וריכוז, הקשבה, או קריאה תחת אור ניאון קשה יותר ועלולה לגרום מתח וחוסר נוחות רבים.

במה להתבונן:

קשיי קריאה: – הבנת הנקרא ירודה
סירוב לקרוא | התעלמות ממילים | קריאה באור עמום | דילוג על מילים או שורות | קריאה איטית ומהוססת | הפסקות בזמן ביצוע משימות | אבוד מקום הקריאה

תלונות בזמן קריאה
עייפות או ישנוניות | כאבים ו/או גירוד בעיניים | כאבי ראש | בחילה | עצבנות | חוסר מנוחה

התנהגויות
שפשוף עיניים | מצמוץ תכוף | פזילה | פתיחת עיניים לרווחה | התקרבות או התרחקות מהדף בזמן קריאה | תנועתיות יתר | הירדמות

דוגמא:


כאבי ראש, מיגרנות, וסימפטומים פיזיים נוספים

אם אתה חושב שכאבי הראש ומיגרנות נגרמים בעקבות מתח ולחץ, שיטת אירלן יכולה לסייע בכך לעיתים קרובות מאד. מרכיבים סביבתיים יכולים להיות הגורם למתח ולחץ. שיטת אירלן יכולה להעלים את הגורמים הסביבתיים אשר עלולים להיות הגורם למתח והגורמים לכאבי ראש ומיגרנות. כאבי ראש הנגרמים כתוצאה ממתח וכאבי ראש ללא רקע של שימוש בתרופות, יכולים להיות מיוחסים לרגישות לאור – שיטת אירלן יכולה לסייע בהתמודדות עם רגישות לאור.

רבים הסובלים מכאבי ראש על רקע מתחים אינם מודעים שתנאי הסביבה מהווים מרכיב ליצירת המתח. הם יכולים להיעזר בשיטת אירלן.

על מנת לבחון אם ניתן להיעזר בשיטת אירלן, חשוב להגדיר אם אחת או יותר מההתנסויות שלהלן מפריעה לך או לילדך ויוצרת חוסר נוחות בעיניים ו/או בבטן, תחושת עייפות, עצבנות, סחרחורת, חרדה, נרגנות?
אורות בוהקים | תאורת ניאון | הדפסות או פסים | פעילויות חזותיות אינטנסיביות | התבוננות על נייר לבן | התבוננות בצעי כרום של מכוניות | התבוננות בימים מעורפלים
אורות מפנסי מכוניות | קריאה בכתב שחור על גבי נייר לבן | קריאה מספר לימוד | אור שמש

עדות למי שנעזרת בעדשות מסננות צבע למיגרנות וכאבי ראש


רגישות לאור, אור ניאונים

 

 

קשב וריכוז

ילדך או אתה לא מקשיב, מבצע את המשימות במהירות ו/או נמנע מחלקן, עושה טעויות מתוך פזיזות, חולם בהקיץ, או נראה חסר מוטיבציה המשמעות איננה בהכרח  קשיי קשב וריכוז ו/או מיקוד.

האם ילדך נמנע מהכנת שיעורי הבית? מוותר בקלות? מבצע אותם במהירות ולא ממוקד, כל אלו הן אסטרטגיות בהן משתמשים ילדים (ומבוגרים) בהתמודדות עם קשיים לימודיים, אפשרי שהם יכולים להיעזר בשיטת אירלן, לעיתים זה הפתרון המתאים ביותר. לבקש מהילד לשים יותר לב,  או להמשיך לנסות,  לעיתים קרובות איננה הדרך זה דווקא עלול לתסכל יותר. שהרי הוא מנסה שוב ושוב – היגדים מסוג זה יוצרים בו תחושה של חוסר מסוגלות ומחשבות שאיננו חכם במיוחד, לכן שיטת אירלן – תחילה, משמע: בידקו אם שיטת אירלן היא הפתרון לפני שתנסו כל דרך אחרת.

כיצד שיטת אירלן יכולה לעזור?

שליש מהאנשים המוגדרים בעלי קשיי קשב וריכוז עלולים בעצם להיות בעלי קשיים בעיבוד חזותי. עדשות מסננות של אירלן יעלימו את קשיי הקשב והריכוז מקבוצה זו. שיטת אירלן איננה פולשנית ואיננה עושה שימוש בתרופות. במקרים מסוימים, אנשים המרכיבים עדשות מסננות לא יהיה צורך בתרופות או יצטרכו פחות תרופות על מנת להישאר ממוקדים וקשובים.

מה לעשות תחילה? מסנני צבע מבית אירלן – תחילה

  • ילדך חווה קשיי קשב וריכוז כאשר הוא מכין שיעורי בית, כשהוא קורא, או משימות לימודיות אחרות?
  • קשיי קשב וריכוז בזמן קריאה או כתיבה.
  • מוסח בקלות בזמן קריאה או כתיבה.
  • מוסח בקלות במבחנים.
  • קושי להיות ממוקד לאורך זמן בעת ביצוע משימה לימודית.
  • קושי להתחיל בביצוע משימה לימודית או שיעורי בית.
  • ילדך מתקשה להיות ממוקד כאשר בוא מבצע משימה לימודית תחת או ניאון.

 

 

אוטיזם/אספרגר

“Sensory processing problems can cause real pain; even non-verbal individuals with autism can have a problem with sensory overload. Some people are really helped by Irlen Colored Lenses.”
– 
Temple Grandin, Ph.D.

I know of several children and adults (with Asperger’s Syndrome) who have reported a considerable reduction in visual sensitivity and sensory overload when wearing Irlen lenses.”
– Tony Attwood, Ph.D., Associate Professor at Griffith University in Queensland, Australia, The Complete Guide to Asperger’s Syndrome

17  אחוז מהמידע שהאדם מקבל מהסביבה – מתקבל דרך העיניים ורובו מעובד על ידי המוח. כל בעיה בדרך שהמוח מעבד מידע חזותי עלולה לגרום לבעיות תפקודיות. עומס יתר תחושתי יוצר בעיות בתהליך, בתרגום, ובהשתלבות עם הסביבה. שיטת אירלן מסייעת לאנשים עם רקע אוטיסטי  בעלי קשיים תפיסתיים, רגישות לאור, ועומס יתר תחושתי – מסנני הצבע מפחיתים את העומס ומאפשרים למוח לבצע תהליך של עיבוד מידע מותאם יותר.

מצורפים שני מאמרים בנושא:

Irlen Method: The Link to Autism

Submitted by Ann Pemberton, who is a registered nurse in the U.K. and mother of a 13 year old boy with a diagnosis of Asperger Syndrome who wears Irlen Filters, on 11/1999.

Edmonton Autism Society

Autism Today, Volume 10 Issue 3, 1994, “I Can’t Stand the Bright Lights: Breaking Free From Perceptual-Sensory Distortions.”

עדות של דוויד אקולה – סרט שהכין בעצמו המתאר כיצד נעזר בשיטת אירלן

סימנים התנהגותיים:

לעיתים, ילדים (ומבוגרים) לא מצליחים לשתף באופן שבו הם מרגישים או רואים, הם חושבים שכולם רואים וחווים את העולם כפי שהם רואים ומרגישים. ניתן להבין באמצעות התנהגותם מה הם חווים – כך שניתן לסייע באמצעות מסנני צבע – שיטת אירלן תחילה:
להתבונן בסדרות של מבטים חטופים | סירוב להתבונן במטרות חזותיות | מצמוץ או התבוננות לרצפה | נענוע אצבעות מול או לצידי העיניים | מבטים חטופים לצדדים | לא שומרים על קשר עין | שפשוף עיניים | מהופנטים מצבעים או אורות | ההתנהגות משנתה באור בוהק או שמש | מודעות גופנית ירודה | תפיסה מרחבית ירודה | רגישות לאור | קשיים עם מדרגות נעות/מדרגות/תפיסת כדור | קשיים בקורדינציה

 

 

טראומות מניתוחי ראש, ניתוחי מוח, זעזוע מוח ו"צליפת שוט"(בתאונות דרכים):

לאחוז גבוה מהאנשים הסובלים ממצבים אלה מופיעות התופעות הבאות:

  • קריאהקשיים בקריאה כתוצאה משינויים בחדות וביציבות הכתוב המודפס.
  • קשב מתמשך וריכוז: חוסר נוחות ואי קלות בקריאה ובפעילויות אחרות, הדורשות מעורבות חזותית.
  • רגישות לאור נעשים רגישים לאור. שהייה בחוץ, תחת אורות ניאון או נהיגה בלילה, גורמים למתח ואי נוחות.
  • סימפטומים פיזייםכאבי ראש, סחרחורות, חרדה, עצבנות או כאבי בטן. עוצמת הסימפטומים לעיתים קרובות מתגברת בשהייה תחת שמש, או תחת אורות חזקים, בשעת קריאה או בנהיגת לילה.
  • תפיסת עומקקשיים בביצוע פעולות הדורשות תפיסת הערכה של יחסים במרחב.
  • עייפותתחושה כללית של עייפות ותשישות.

שיטת אירלן ופגיעות ראש

לפגיעת ראש יכולה להיות השלכה על פגיעה פיזית, קוגניטיבית והתנהגותית.

הסימפטומים המופיעים בפגיעת ראש בתחום הפיזי הם:
פרכוסים | איבוד מהירות התנועה והקורדינציה | רעד, נוקשות (ספסטיות) בתנועה

שינויים קוגניטיביים כמו:
קשיי קשב | קשיי ריכוז | קשיי זיכרון | קושי להבין או להפיק דיבור | קושי ליזום ולתכנן סדר יום | קושי בהבנת סיבה ותוצאה

ההשלכות ההתנהגותיות כוללות:
חרדה | עצבנות | תוקפנות מילולית ופיזית | אימפולסיביות | דכאון | קשיים ביחסים בינאישיים

פגיעות ראש יכולות לגרום לשינויים פיזיים , קוגניטיביים, שפתיים, רגשיים וחברתיים. לעיתים הפגיעה היא לזמן קצר ולעיתים היא לצמיתות.

לאנשים רבים, חבלה מוחית יכולה לגרום לרגישות רבה לאור, לבוהק, לניגודים, לדוגמאות, לצבעים חזקים, ולקשיים בקשב וריכוז.
שיטת אירלן יכולה להפחית קשיים אלה, ולשפר את יכולת התפקוד.

כיצד שיטת אירלן יכולה לסייע לפגיעות ראש?

פגיעה מוחית יכולה לגרום לרגישות לאור. אורך גל המפריע למוח, גורם למתח רב בו, המשפיע על התפקוד הפיזי, השכלי והרגשי של הבן אדם.
סינון גל האור המפריע באמצעות שיטת אירלן, מאפשר למוח לתפקד באופן תקין יותר, ומסייע בשיקומו. צבע מרגיע את המוח, על ידי הפחתת לחץ על מערכת העצבים המרכזית.

נפגעי ראש אשר נעזרו במסנני צבע מדווחים על שיפור בתחומים הבאים:
דיבור ושליפת מילים | קורדינציה מוטורית | רעד בגוף | כאבי ראש | פרכוסים | הפחתה משמעותית במתח ובחרדה

רוב השינויים חלים תוך זמן קצר.

פגועי ראש אשר נעזרו במשקפיים מסנני צבע של אירלן, מדווחים על שיפור אשר לא התרחש עד אשר החלו להרכיב את העדשות מסננות הצבע. רבים מהם טוענים שהשיפור עם המשקפיים קורה גם כאשר החלו להשתמש במשקפיים שנים אחרי הפגיעה המוחית, ולאחר שניסו דרכי טיפול אחרות ללא הצלחה.

הצבע מגן על המוח מלחץ נוסף ומאפשר לתהליך הריפוי להתרחש. ככל שזמן השימוש במסנני הצבע גדל כך השיפור בתפקוד הפיזי, הקוגניטיבי, השפתי, הרגשי חברתי משתפרים.

קבעו פגישת אבחון ללא התחייבות